Gagne Nine Step Instruction

Teori belajar nine instructional events Robert. M. Gagne ini  dapat membantu para guru untuk memahami proses belajar yang terjadi di dalam diri para pelajar sehingga guru dapat mempengaruhi dan memperlancar proses pengajaran dan pembelajaran kepada pelajar.

Kaedah pembelajaran (instructional events) menurut Gagne merupakan kaedah dengan urutan sebagai berikut: 

  1.  Gaining Attention; iaitu upaya atau cara untuk meraih perhatian siswa,
  2.  Informing learner of the objectives; memberitahukan siswa tujuan pembelajaran yang akan mereka capai/peroleh, 
  3.  Stimulating Recall of Prior Learning; guru biasa menyebutnya dengan persepsi, iaitu merangsang pelajar untuk mengingat pelajaran yang berkait sebelumnya dan menghubungkan dengan apa yang akan dipelajari berikutnya. 
  4. Presenting Stimulus; setelah itu mulailah dengan menerangkan stimuli, 
  5. Providing Learning Guidance; berikan bimbingan belajar, 
  6. Eliciting Performance; tingkatkan prestasi, 
  7. Providing Feedback; berikan makluman balas kepada pelajar, 
  8. Assessing Performance; mengukur capaian hasil belajar,
  9.  Enhancing Retention and Transfer; tingkatkan capaian hasil belajar sesuai dengan tujuan pembelajaran yang telah ditetapkan untuk dicapai.
Sebagai penutup, kesimpulan yang perlu diketahui tentang teori belajar Robert M. Gagne ini membantu guru untuk memahami proses belajar yang terjadi pada diri pelajar ,memahami keadaan dan faktor-faktor yang dapat mempengaruhi dan melancarkan proses pembelajaran.

Comments

Popular posts from this blog

Lesson Plan

Introduction to Sway